Postoyteže, pán Daniška

Autor: Pavol Trúsik | 1.7.2015 o 12:08 | (upravené 1.7.2015 o 14:08) Karma článku: 8,37 | Prečítané:  1716x

Priebežne vznikajúci konzervatívny denník už niekoľko dní hrdo oznamuje, aký veľký dôraz kladie na skúsenosť a profesionalitu, čoho demonštráciou má byť príchod troch nových redaktorov na čele s pánom Jaroslavom Daniškom. 

 

Nuž, pán Daniška, dovoľte možno už Vášmu bývalému čitateľovi pozrieť sa Vám na zúbok.

Zhodou okolností som si nedávno pozrel debatu  Katolíci na férovku (rozumej evanjelik Havran v sále plnej katolíkov:-), kde ste povedali niečo v tom zmysle, že na katolíckej cirkvi si najviac vážite jej podzemné pôsobenie v čase komunizmu a záchranu Židov počas II. svetovej vojny. S prvou časťou odpovede sa možno stotožniť s dôvetkom, že práve Vy sa nejavíte byť zástancom ľudí pravdy a svedomia (ste skôr na strane Sokola a Zvolenského než Bezáka a Srholca), no ide o trochu tajomné živé veci, v ktorých by ste teoreticky mohli mať pravdu.

 

AD  II. SVETOVÁ VOJNA

Vážny problém mám však s interpretáciou historických skutočností. Historický odstup a fakty, ktoré mali čas vyplávať na povrch tieto témy predkladajú v oveľa jasnejšom svetle než to býva u súčasníkov. Slová o tom, že na Slovensku máme k pomeru obyvateľov najviac ľudí ocenených honorom Spravodlivých medzi národmi centra Yad Vashem v Izraeli sú pravdivé. Druhou stranou mince je skutočnosť, že aj podľa zachovaných výpovedí nemeckých vojakov, nikde nebolo toľko udavačov ako na Slovensku. Na príklade môjho regiónu (okolie Starej Turej) môžem povedať, že asi 95 % židovských záchrancov tvorili evanjelici a zhruba toľko percent udavačov tvorili katolíci. II. svetová vojna tu mala veľmi silný konfesionálny rozmer a Hlinkova (katolícka) garda mala hrozivejšiu povesť než samotní Nemci. Jedna známa pani, potomok hrdého katolíckeho rodu, tu na protest proti konaniu katolíkov prestúpila do protestantskej cirkvi. Mohli by sme pokračovať nespočetnými príkladmi, ktoré jasne dokladujú, že slovenský nacistický katolicizmus bol masovo rozšíreným fenoménom. Neohraničovali ho múry prezidentského úradu našej farskej republiky. Samozrejme, netreba zabúdať na statočných katolíkov, ktorí sa z radov tohto kresťanstva naruby vyčlenili. Kto má skutočne rád katolícku cirkev (ja áno), nemal by jej klamať, najmä nie o nej samej. Nič tak neškodí RKC ako toto relativizovanie vlastných fatálnych zlyhaní, ktoré brzdí snahu hľadania hlbších príčin a podporuje podobný spôsob zmýšľania dnešných fundamentalistov.

AD JEZUITI

Zhruba rovnakou mierou katolíckej tendenčnosti sa vyznačoval napr. Daniškov článok Cirkev po referende (.týždeň 7/2015). V tomto texte akoby pojmy cirkev, kresťanstvo a katolíctvo v našich národných súvislostiach boli synonymami, aj keď autor určite vie, že v kľúčových  dejinných udalostiach i vo formovaní našej kultúry protestanti nehrali len druhé husle. A to i napriek ich radikálnemu potlačeniu už v 17. storočí, ktoré autor netaktne nazval korekciou. Memoáre barokovej literatúry však priebeh rekatolizácie až tak zhovievavo neopisujú. Jezuiti v nich nepôsobia zrovna sväto a osvietene, ale podieľajú sa na vulgárnych i brutálnych fyzických útokoch, okrádaní, vyháňaní, vydieraní, beštiálnom týraní a najrozličnejšom ponižovaní kalvínov a evanjelikov. Zachované svedectvá hovoria, že jezuiti nešetrili ani duchovných v pokročilom veku a bitiek sa dopúšťajú aj v samotných kostoloch. Na tieto akcie zrejme autor nemyslel pri poukázaní na spoločné chrámové koncerty, no úplne to neviem vylúčiť, keďže jezuiti si dávali záležať aj na vyhotovovaní lživých dokumentov o ich mierumilovnosti využívajúc pritom vydieranie či zneužívajúc negramotnosť ľudu. Táto, pánom Daniškom tak vyzdvihovaná, misia nemala v prvom rade duchovný charakter, ale niesla sa v duchu sily, donucovacia a mocenských účelových prostriedkov  v zmysle nekresťanského hesla cujus regio, ejus religio (ktoré, ale podľa Danišku z Večery s Havranom zaviedli protestanti).

RKC

Slovenská katolícka cirkev, ktorej naša spoločnosť môže a má vďačiť za nespočetné dobrá, stále v sebe nesie aj to čosi nahnité, na čom bola postavená po, jemne povedané, nekresťanskom vytlačení konštantino-metodskej misie, resp. po rovnako nekresťanskom potlačení reformácie. Aj toto sa zrkadlilo vo vianočnom posolstve strachu a nenávisti, ktoré vari malo obnoviť akúsi jednotnú silu cirkvi v čase, keď na adventom knižnom trhu dominoval R. Bezák a ktorého pokračovaním bolo rozhojnenie opäť nekresťanských lží a štvaníc fakticky poškodzujúcich najmä tých, za ktorých sa ich aktéri bili, teta RKC. Ak chceme spoločnosť očistiť od hrubokrkého primitivizmu, vzrastajúceho nenávistného fundamentalizmu a všetkej tej nekritickej zaslepenosti, nepôjde to bez kritickej reflexie dejín a poctivom pátraní po najhlbších koreňoch týchto javov.

Osobne som presvedčený, že Postoy má (aj v J. Daniškovi) skvelý ľudský potenciál na to, aby v tejto veci vykonal kus dobrej práce. Otázkou zostáva, či o to stojí: či chce ísť cestou hľadania pravdy, alebo len cestou hľadania obhajoby prijatých dogiem a formálnej inštitúcie; či sa okrem slušného presadzovania konzervatívnych hodnôt pustí aj do vlastných radov s kritikou názorovo príbuzných pokrytcov.

Rozbeh zvláda vynikajúco, no očakávam viac.        

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?